Versie 3 van het programma CARD; Ruimtelijk inzicht en Projectieleer
Het programma CARD, dat gebruikt wordt voor de lessen Ruimtelijk inzicht en tekeninglezen is aangepast aan de huidige maatstaven wat betreft het gebruiksgemak en de aantrekkelijke interface.Eerste educatieve software
De eerste versie van het programma is uitgekomen in de jaren 80. Het behoorde toentertijd tot een van de eerste educatieve softwareprogramma’s voor het onderwijs. Alle mogelijke onderwerpen rondom het technisch tekenen werden toen al interactief gebruikt in het voortgezet- en beroepsonderwijs. Dit programma is in de loop van de jaren uitgebreid met programma’s voor de regels van de technische tekening voor de Metaal-, Bouw-, Elektro-, Installatie- en Autotechniek. De noodzaak voor ruimtelijk inzicht en voor het aanleren van de regels van een technische tekening zijn niet of nauwelijks aan verandering onderhevig waardoor het programma een lange levensduur heeft. En dat is gebleken, gebruikers van het eerste uur zijn er nog!
Wat is CARD voor de leerling
CARD is met open armen ontvangen in het
onderwijs én een blijvertje gebleken. Met CARD
gaat de leerling zelfstandig achter de computer
aan de slag. Dit kan in klasverband maar
natuurlijk ook als remedial teaching. Hij krijgt
les door middel van korte stukjes theorie en
wordt vervolgens telkens aan de hand genomen en
door heel veel oefeningen heen geleid. En
oefening baart kunst, dat blijkt dan vervolgens
in de toetsen. De leerling leert alles over
aanzichten, isometrische projectie, rechte
projectie, lijnsoorten en doorsneden. De
uitdagende oefeningen worden veelal ervaren als
een spel. Door de vele animaties wordt de
leerstof heel herkenbaar en concreet.
Afhankelijk van de invoer van de leerling geeft
CARD sturing aan de les als een echte en eeuwig
geduldige docent. Zo geeft hij bijvoorbeeld
opnieuw een stukje theorie en nieuwe oefeningen
waar dat nodig is of gaat hij een niveau omhoog
als de leerling de oefeningen allemaal goed
uitvoert. De leerling is gemotiveerd aan de slag
en behaalt een gedegen eindresultaat.
Wat is CARD voor de systeembeheerder en de
docent
CARD is eenvoudig te installeren. Zowel als
standalone als in een netwerk is het
stap-voor-stap snel en transparant uit te
voeren. De standaard installatie wordt het meest
gebruikt. De docent kan de leerling zelfstandig
laten werken en heeft de handen vrij. Het
verloop van het leerproces en de resultaten van
iedere leerling vraagt hij eenvoudig op. De
docent mag de software ook thuis installeren.
Hij kan dan zelf het programma doorlopen, altijd
leuk, maar ook instellingen maken om de
leerlingresultaten te volgen of om de
lesvolgorde en dergelijke aan te passen.
Nieuwe versies: onderwerpen en technische
achtergrond
Zijn de veranderingen op het gebied van
ruimtelijk inzicht en projectieleer er niet of
nauwelijks, de technische achtergrond van
educatieve programma’s veranderen wel degelijk.
Achter de schermen is er al heel wat gebeurd. Zo
is CARD op 64-bits computer te gebruiken en op
afwijkende beeldschermformaten. Versie 3 heeft
een Windows 7 lay-out gekregen met de iconen en
de pasteltinten van deze tijd. Er zijn nieuwe
animaties aangemaakt voor het begin van de
oefeningen en toetsen. Er is een volledig nieuwe
beheertool gemaakt voor de docent. Hiermee kan
deze klassen
aanmaken, klassen instellen en de
resultaten samenvatten. Dit is met de hand nog
niet zo makkelijk omdat iedere leerling de
toetsen op zijn eigen niveau kan uitvoeren en
ook nog eens een ander aantal opgaven kan doen,
nu dus automatisch én op maat resultaat.
Inhoud CARD:
• Aanzichten;Opgavereeks, Vlakken kleuren, deze opgaven zijn gebaseerd op aanzicht herkenning
• Isometrische projectie:
Opgavereeks, Lijn aanwijzen, deze opgaven zijn gebaseerd op lijnherkenning
• Rechte projectie;
Opgavereeks, Lijn aanwijzen, deze opgaven zijn gebaseerd op lijnherkenning
• Lijnsoorten;
Opgavereeks, Ontbrekende lijn 1, deze opgaven zijn gebaseerd op lijnherkenning en instellen lijnsoort
Opgavereeks, Ontbrekende lijn 2, deze opgaven zijn gebaseerd op lijnherkenning en instellen lijnsoort
Opgavereeks, Ontbrekend aanzicht A, deze opgaven zijn gebaseerd op aanzichtherkenning en instellen lijnsoort
Opgavereeks, Ontbrekend aanzicht B, deze opgaven zijn gebaseerd op aanzichtherkenning en instellen lijnsoort
Opgavereeks, Drie aanzichten, deze opgaven zijn gebaseerd op aanzichtherkenning en instellen lijnsoort
• Doorsneden;
Opgavereeks, Doorsnede construeren, deze opgaven zijn gebaseerd op doorsnedeherkenning.
Uitgever:
TEC / CAD College, NijmegenT 024-3565677
E info@cadcollege.nl
www.cadcollege.nl/coo/card.htm
Bestellen
CARD 3 is rechtstreeks te bestellen TEC, telefoon: 024 356 56 77 of via internet www.cadcollege.nl.Klaslokaallicentie '570,- Locatielicentie '740,- en schoollicentie €990,- excl. BTW.